Hvad er jeres konkurrencefordel?
Det særlige, der får kunderne til at købe af netop jeres virksomhed?
Jeg møder ofte virksomheder, der siger: ”det ved vi da godt”, men som har meget svært ved at sætte ord på hvad deres konkurrencefordel er. For det kan være rigtigt svært. Lad mig hjælpe dig med enkel og effektiv metode.
Måske du tænker at det handler om jeres mission eller værdier. Eller jeres produkter. Eller prisen på dem. Det tør jeg (næsten) love at det ikke gør.
For er det prisen alene, bør I måske starte med at genbesøge jeres forretningsplan!
Det handler om det særlige gode, som kunderne tænker om jer, og som gør at de holder fast i jer fremfor konkurrenten.
Ved I det i jeres virksomhed?
Er det noget I tror, eller har I undersøgt det?
Jeg tør godt love jer, at det er værd at undersøge. Måske finder I en overraskelse, måske viser der sig noget helt andet end det I troede, eller måske det bekræfter, hvad I egentlig godt havde en ide om, men ikke har sat ord på.
Ville det ikke være rart at få helt konkrete svar på og viden om, hvad der egentlig er jeres konkurrencefordel?
Spørg kunderne om jeres konkurrencefordel
Der findes der en nem og enkel metode til at undersøge det: at spørge kunderne.
Spørg kunderne, hvorfor de handler med jer. Når du spørger 8-10 kunder, så vil der højst sandsynligt vise sig nogle årsager, der går igen og igen hos flere af kundernes i deres svar.
Og når flere siger, at de vælger jer pga. X og Y, så er det meget sandsynligt, at andre også ville vælge jer af de samme grunde.
Tænk, hvis det netop er det X og Y der fremover kan hjælpe jer med at tiltrække nye kunder.
Det forberedende arbejde
Det første I skal gøre, er at lave en liste med 8-10 af jeres nuværende kunder og den primære kontakt hos hver af dem.
Har I flere målgrupper, bør der laves en liste for hver målgruppe. For der kan være værdifulde forskelle i svarene fra målgruppe til målgruppe.
Interviewet
Ring til kontakterne og fortæl at I er ved at lave en lille kundeundersøgelse til intern brug. De er en vigtig kunde for jer, hvorfor I meget gerne vil høre netop deres mening og har udvalgt dem til formålet. Spørg om de vil deltage og om de har tid nu, eller I skal aftale et andet tidspunkt.
At du spørger kunderne om deres mening, sender et stærkt signal om at de er vigtige for jer, og det kan i sig selv være med til at styrke relationen.
For hvem elsker ikke at føle sig vigtige og blive inviteret til at sige sin mening!
De 3 guld-spørgsmål
Stil dem følgende 3 enkle spørgsmål, der er supergode til at finde frem til netop jeres konkurrencefordel:
1. Hvad sætter du pris på ved vores virksomheden?
2. Hvad er det særlige ved vores virksomheden? (Hvad er anderledes ved os ift. andre leverandører?)
3. Hvorfor synes du andre bør vælge vores virksomhed?
Hvorfor du ikke skal sende spørgsmålene i en mail
Jeg kan godt forstå, hvis I føler jer fristet til at sende spørgsmålene på en mail. Det er hurtigere og opleves ikke lige så angstprovokerende at gå til.
Men sender I dem pr. mail, misser I chancen for at komme ind til kernen og essensen – der hvor I virkelig rammer guldet.
På telefon (eller face2face) kan I nemt spørge ind og få uddybet deres svar, så I kommer mest muligt ind til kernen i det de mener.
Hvis de fx svarer at de sætter pris på jeres produkter og service, så spørg ind til, hvad det er ved jeres produkter og service, som de sætter pris på, og hvilken betydning det har for dem/hvordan det hjælper dem.
Tag noter eller optag interviewet
Notér under interviewet alle kundens svar for hvert spørgsmål ned, så du får det hele med og ikke risikerer at glemme vigtige detaljer bagefter.
Det kan være svært både at interviewe og notere alt ned, så overvej at optage samtalen (og husk at bede om kundens accept til det), og notere pointerne bagefter samtalen.
Find fællesnævnere
Når I har gennemført de 8-10 interview, har I helt sikkert fundet netop de 2-3 tydelige årsager til at flertallet af kunderne vælger jer, og hvilken værdi det skaber for kunderne.
Skriv dem ned og del dem med dine kolleger.
Brug jeres konkurrencefordele
Og hvis kundernes tydelige årsager til at de er kunder hos netop jer ikke er en del af jeres markedsføringsbudskaber i dag, bør I inkludere dem fremover.
Tænk hvis det netop er de budskaber kan tiltrække nye kunder?
Rigtig god fornøjelse!
Har I brug for hjælp?
Har I brug for hjælp til at gennemføre interviewene og finde frem til jeres konkurrencefordele – eller foretrækker I at det gøres af en 3. part, så kunderne måske svarer mere åbent og ærligt, skal jeg gerne hjælpe jer.
Ring 4040 0056 eller send mig en mail på anette@bechco.dk👍