Hvordan opnår du online synlighed som virksomhed?
Er du direktør i en mindre B2B-virksomhed, så ved du sikkert godt, at online synlighed er vigtig. Og er din virksomhed ikke allerede synlig online, så læser du måske med her, for at finde ud af, hvordan den kan opnå online synlighed.
For undersøgelser viser, at B2B-kunderne gennemfører 80% af købsrejsen online, og først tager kontakt til virksomheden, når de har besluttet sig for at den er en relevant og mulig leverandør. Læs evt. mere om online markedsføring her.
Derfor er det vigtigt, at din virksomhed er synlig online og du markedsfører din virksomhed online.
Men der er mange forskellige muligheder indenfor digital markedsføring, og det kan det være svært at vide, hvor det er bedst at starte.
I dette indlæg vil jeg guide dig igennem nogle effektive strategier, der kan hjælpe din virksomhed med at blive synlig online og tiltrække dine ideelle kunder.
Indholdsoverblik
Lav en ’online synlighed’-strategi
Måske du tænker, behøver jeg virkelig en strategi? Og svaret er ja, for strategien er fundamentet og retningen for din online markedsføring. Den viser hvad du skal bruge tid, kræfter og penge på, og giver dig en tydelig retning for arbejdet. Den indikerer, hvad du skal fokusere på. Det gør det nemt at holde snuden i sporet og fravælge andre muligheder, som ikke støtter op om strategi og formål. Og den hjælper dig med at undgå at spilde penge og kræfter på ikke-effektive aktiviteter.
Så selvom du måske er ivrig efter at komme i gang, så læs med her, og bliv (forhåbentligt) motiveret til at starte her.
Definér din virksomheds markedsføringsstrategi ved at besvare følgende spørgsmål:
1. Hvad er det du vil opnå med din virksomheds online synlighed? Det kan fx være omsætningsvækst, nye/flere kunder eller at øge salget af bestemte produkter.
2. Hvem er de ideelle kunder, som din virksomhed ønsker flere af? Interview og beskriv dem. Hvad er deres pains (det de vil undgå) og gains (det de drømmer om)? Hvilke værdier optager dem? Hvor er de aktive online)
3. Hvilke primære budskaber skal din virksomhed ud med online? Hvordan kan din virksomhed løse de ideelle kunders pains og gains? Hvordan kan I formidle det?
4. Hvor skal din virksomhed være aktivt til stede, så I er synlige for de ideelle kunder?
Svarene giver dig din virksomheds digitale markedsføringsstrategi: formål, mål, målgruppe og budskaber. Et fantastisk værdifuldt grundlag, som gør det meget nemmere at arbejde med de følgende dele.
Online synlighed består af flere elementer
Som du kan se på illustrationen her kan online synlighed bestå af flere forskellige elementer.
Det betyder ikke at din virksomhed skal gå i gang med dem alle. Det vigtigste er at finde ud af, hvilke online platforme der er relevante for dig og din virksomhed – der hvor jeres ideelle kunder befinder sig.
Det er ofte smartest at gå i gang med et element ad gangen. Når du har styr på det, kan du gå i gang med det næste. Det betaler sig at gøre det godt for at få god effekt.
Tilpas din hjemmeside
Din virksomheds hjemmeside er et vigtigt element i din online-markedsføringsstrategi. Hjemmesiden er din online hjem, hvor du byder gæster velkommen indenfor og forsøger at få de ønskede gæster til at tilbringe tid. Det er her specielt nye kunder får deres første indtryk af din virksomhed.
Hjemmesiden skal være nem at navigere på, have et professionelt udtryk og give de besøgende en klar idé om, hvad din virksomhed kan hjælpe med.
Få tilpasset din hjemmesides udtryk og budskaber til din strategi, målgruppe og med de definerede budskaber, der netop rammer ind i den valgte målgruppes behov og ønsker.
Husk også på at selv B2B kunder bruger mobilen, hvorfor det er en rigtig god ide at hjemmesiden er optimeret til både desktop og mobil.
Optimer din hjemmeside til Google
SEO (søgemaskineoptimering) er en af de mest oplagte måder at blive synlig online på for de fleste virksomheder. For de fleste B2B kunder vil I løbet af deres kunderejse Google efter det de søger.
Ved at optimere din hjemmeside til søgemaskiner kan du rangere højere på Google og andre søgemaskiner.
Arbejdet baseres på en søgeordsanalyse. Hvad er det kunderne skriver i søgefeltet, når de Googler? Hvor mange søgninger er der på de identificerede søgeord/-sætninger, og hvor stor konkurrence er der om dem?
Når søgeordene er valgt, skal de implementeres i tekst, titler og metabeskrivelser på de relevante sider på hjemmesiden. (Læs mere om titler og metabeskrivelser her.)
Og endelig skal du sørge for at Google ser dine forbedringer og ændringer.
Det er et arbejde, der kræver løbende vedligeholdelse og optimering. Og resultatet viser sig ikke nødvendigvis med det samme, men kan kræve tålmodighed.
Opnå online synlighed på de rigtige sociale medier
Der findes mange sociale medier og de kan være rigtig gode til at opnå online synlighed, og til at nå ud din virksomheds kunder og blive set af nye potentielle kunder. Du får her mulighed for at dele relevant indhold, komme i dialog med kunderne og holde dig top-of-mind hos dem.
Men hvordan finder du ud af, hvilke der er de rigtige for din virksomhed? For det er vigtigt at vælge de sociale medier, som din målgruppe anvender.
Svaret har du allerede, hvis du som nævnt i punkt 1. har interviewet dine ideelle kunder og fundet ud af, hvilke sociale medier, de er aktive på.
Indenfor B2B er det ofte LinkedIn, men vær opmærksom på at specielt Facebook og YouTube også er meget anvendte medier indenfor B2B.
Husk ikke blot at lave opslag på sociale medier, men også at interagere med dine følgere og reagere på deres spørgsmål og kommentarer.
Skab relevant indhold
Det bedste er, hvis du kan skabe online synlighed med indhold, der er super relevant for din valgte målgruppe. Relevant indhold er nøglen til succes på sociale medier, og i en tone og form, der taler ind i din målgruppes behov og ønsker.
Og hvordan ved du, hvad der er relevant indhold for din målgruppe?
Svaret har du igen, hvis du som anbefalet i punkt 1. har interviewet din målgruppe og fundet frem til deres pains and gains. Hvad det er de går op i. Hvad der optager dem.
Tal ind i kundernes udfordringer, fortæl historier om hvordan I har hjulpet andre kunder med lignende problemer og hvordan I har gjort deres liv nemmere.
Vis at I forstår kundernes situation og hvordan I kan hjælpe dem. Vis og etabler jer som eksperter på jeres område, så I opbygger tillid og autoritet. (Læs mere om indhold/content markedsføring her. Og om blogs her.)
Når du producerer godt indhold, så sørge for at lave en version af samme indhold til hjemmesiden, sociale medier, nyhedsbrev, så du får udnyttet det store arbejde med at producere relevant og interessant indhold.
Og husk også at optimere det du lægger på hjemmesiden til søgemaskinerne.
Online synlighed – hurtigere og bredere med betalt annoncering
Online synlighed via annoncering, fx Google Ads og annoncer på sociale medier, kan være en effektiv måde at nå hurtigt ud til et større publikum på.
Her kan du målrette annoncer til din målgruppe og komme bredere ud. Nå ud til flere end du kan organisk (uden betalt annoncering).
Jeg plejer at sige, at hvis du har brug for at se resultater hurtigt, skal der annoncering til. Her er det en god idé at planlægge din annonceringsstrategi grundigt og fastsætte et realistisk budget, så du opnår de ønskede resultater.
E-mail-markedsføring for online synlighed
E-mail-marketing kan synes som en gammel og kedelig aktivitet. Men tag ikke fejl af at den er en meget effektiv måde at vedligeholde eksisterende kunder og nå nye kunder med.
I modsætning til Google og sociale medier, får du her mulighed for at skrive engagerende og tiltrækkende e-mails, der lander i modtagerens indbakke.
Det giver dig mulighed for at sende målrettede og personlige e-mails til folk, der allerede har vist interesse for din virksomhed.
Det vigtige er ikke at få en kæmpe e-mail-liste, men at opbygge den rigtige liste over relevante og interesserede kundeemner.
Så sørg for at sætte din digitale krog i fx dem, der besøger din hjemmeside. Få deres samtykke til at modtage markedsføringsmails fra din virksomhed og send dem relevant indhold med et rimeligt fast interval.
Ønsker du større online synlighed for din virksomhed?
At opnå online synlighed kræver en effektiv markedsføringsstrategi og følger du disse tips og tricks kommer du godt i gang med at skabe en stærk online-tilstedeværelse for din virksomhed.
Og husk, at der findes ikke hurtige løsninger. Det kræver tålmodighed og en vedholdende indsats at blive synlig online. Men din virksomhed vil i det lange løb blive belønnet.
Jeg plejer at sige, at det er en fremtidssikring af din virksomhed.
Nu kan jeg blot håbe at du føler dig inspireret og motiveret til at komme i gang med din virksomheds digitale markedsføring?
Og har du spørgsmål, kommentarer eller brug for hjælp, er det blot at ringe 4040 0056 eller maile anette@bechco.dk👍